Od początku mojej przygody z projektowaniem, czyli od pierwszego roku studiów podobały mi się fotorealistyczne wizualizacje. Chciałem nauczyć się tworzyć jak najbardziej zbliżone do rzeczywistości rendery prezentujące moje projekty. Już na uczelni zauważyłem, że atrakcyjnie przedstawiony projekt jest lepszy (w oczach innych studentów, ale również wykładowców) od tego, który jest bardziej przemyślany, ale nie przyciąga wzroku. Nie od wczoraj wiadomo, że człowiek kupuje oczami i w mojej opinii, która potwierdza się dzisiaj w pracy, dobra wizualizacja to podstawa zadowolenia klientów.
Kilka lat temu, jedynym sposobem, aby osiągnąć satysfakcjonujący efekt w wizualizacjach było korzystanie z 3ds maxa. Silniki renderujące takie jak: Corona Renderer czy V-ray prezentowały niedościgniony poziom w tym programie. Wiele osób korzystało np. ze Sketchupa i V-raya lub innych podobnych programów, ale 3ds max nie miał sobie równych. Długo nie musiałem się zastanawiać i zaopatrzyłem się w dobrego peceta, który dał mi możliwość rozpoczęcia przygody z 3ds-em.
Poniżej kilka wizualizacji z 3ds maxa, po więcej przykładów zapraszam na klos-studio.com
Kiedy zbliżał się termin oddania projektu, a ja nawet nie miałem gotowych elewacji, zamiast tworzyć wizualizacje w 3ds max, który wymaga czasu, korzystałem z narzędzi: Lumion lub Twinmotion. Programy te renderują model w czasie rzeczywistym i pozwalają w prosty i szybki sposób osiągnąć dobry efekt oraz w kilka minut przygotować animację.
Różnica w porównaniu z 3ds maxem była bardzo zauważalna. Kiedy po latach zobaczyłem w internecie, że Twinmotion jest dostępny za darmo dla każdego posiadacza Archicada, postanowiłem sprawdzić, jak teraz pracuje się w tym środowisku…
… i uzależniłem się od tego programu.
7 Powodów Dla Których Warto Tworzyć Wizualizacje W Twinmotion
Przy okazji tego wpisu stworzyłem tutorial wideo, pokazujący jak w krótkim czasie wykonać efektowną animację w Twinmotion. Do stworzenia animacji wykorzystałem model latarni morskiej w Stilo, o której piszę w tym artykule: 10 narzędzi które musisz znać aby sprawnie modelować w Archicad.
1. Direct Link z Archicadem
Twinmotion daje możliwość ściągnięcia pluginu, za pomocą którego pojawia się dodatkowa zakładka w Archicadzie, dzięki niej jesteśmy w stanie ustawić parametry modelu i eksportować go do Twinmotion. Kiedy zmienimy coś w Archicadzie, na przykład przesuniemy okna lub dodamy ściany, to po kliknięciu odpowiedniej ikony zmiana natychmiast wprowadzana jest w Twinmotion. Jeśli pracujesz w innym programie, możesz ściągnąć odpowiedni plugin do: Revita, Sketchupa, Rhino lub Rikcada. Direct Link to ogromna oszczędność czasu, po dokonaniu zmian w modelu nie musimy go całego eksportować i na nowo wszystkiego teksturować.
2. Dostępność/ Cena
Rok temu deweloperzy zaczęli intensywniej rozwijać program i prowadzić szeroko zakrojoną kampanię marketingową. Do listopada 2019 roku każdy mógł pobrać Twinmotion za darmo i na zawsze stać się jego posiadaczem. Dzisiaj również można korzystać z programu bezpłatnie, jeśli mamy licencję na Archicada. Istnieje również darmowa wersja i z tego, co wiem, to jedyną różnicą jest mniejsza rozdzielczość wizualizacji. W przypadku kiedy nie chcemy być niczym ograniczeni, a nie posiadamy Archicada, pozostaje zapłacić za Twinmotion. Wieczysta licencja to koszt 2300 zł, co w dzisiejszych czasach patrząc na ceny innych programów, jest bardzo korzystną opcją.
Kolejnym argumentem przemawiającym za Twinmotion jest fakt, że każdy użytkownik programu dostaje za darmo nieograniczony dostęp do portalu Quixel Megascans. Jest to strona internetowa z ogromną ilością modeli oraz tekstur skanowanych 3D, których szczegółowość robi wrażenie.
3. Jakość
Jak pisałem we wstępie, przez ostatnie kilka lat poziom wizualizacji, jakie można uzyskać w Twinmotion, bardzo się poprawił. Dla biura architektonicznego jest to idealna opcja, aby niewielkim nakładem pracy uzyskać dobrze wyglądający render. Moim zdaniem bardzo korzystnie prezentuje się zieleń i dzięki temu nadaje realizmu ujęciom zewnętrznym. Program radzi sobie równie dobrze z wnętrzami, chociaż te, aby osiągnąć dobry efekt wymagają więcej pracy.
Nie ma sensu więcej pisać na temat jakości, przecież jeden obraz wyraża więcej niż tysiąc słów. Poniżej umieszczam link do wideo z kanału Paweł Rymsza, na filmie widać animację wykonaną w Twinmotion. Polecam obejrzeć inne filmy na tym kanale, świetnie pokazują możliwości programu.
4. Prostota
Twinmotion to jeden z niewielu programów do renderowania, które po uruchomieniu nie przerażają użytkownika. Interfejs jest prosty i przejrzysty, jesteśmy w stanie intuicyjnie zorientować się, co należy kliknąć aby wykonać wizualizację lub animację. Oczywiście warto obejrzeć wcześniej kilka tutoriali, aby sprawnie zacząć pracować w programie. Całość została tak zaprojektowana że podczas pracy, mam wrażenie, że gram w grę komputerową. Edycja materiałów, ustawienie oświetlenia, rozmieszczanie roślinności czy zmiana warunków pogodowych są proste w ustawieniu i widać, że od początku twórcy myśleli tu o architektach, którzy niekoniecznie mieli wcześniej styczność z typowymi programami do renderingu jak np. 3ds max.
5. Oszczędność czasu
Po wielu godzinach pracy (w tradycyjnych programach do wizualizacji) nad materiałami, oświetleniem oraz modelami w końcu przyjdzie ten moment, że możesz zacząć liczyć render, to wydawać by się mogło, że to już ostatnia prosta. Niestety komputer bezlitośnie pokazuje, że czas potrzebny do policzenia renderu to ok. 5 godzin. W Twinmotion eksport wizualizacji to średnio kilka sekund, a nie godzin, jak wiadomo czas to pieniądz. Poza tym unikamy obciążania sprzętu i swobodnie możemy pracować nad innymi rzeczami.
6. Genialna metoda prezentacji projektu
Kiedy chcemy klientowi zaprezentować projekt, to przygotowujemy wizualizacje w postaci płaskich obrazów lub tworzymy ostatnio popularne wizualizacje 360 stopni. Dzięki temu, że Twinmotion renderuje obraz w czasie rzeczywistym to oprócz możliwości stworzenia obrazów lub animacji, możemy również obejrzeć cały model ze wszystkich stron w jakości normalnego renderu. Przeglądając model dookoła, widzimy szczegółową roślinność poruszaną przez wiatr, realistyczne oświetlenie oraz wiernie oddane materiały. W celu pogłębienia wrażenia możemy zainwestować w okulary VR i poruszać się po budynku z perspektywy pierwszoosobowej.
7. Spójność z technologią BIM
Wbudowane narzędzie materiał X-ray pozwala zobaczyć elementy znajdujące się pod ziemią lub w środku budynku, takie jak instalacje wewnętrzne lub zewnętrzne. Jednym kliknięciem możemy podświetlić na przykład instalację wod- kan i zobaczyć gdzie znajdują się rury pod posadzką. Istnieje również możliwość wprowadzania uwag w postaci notatki w Twinmotion i eksportowania ich następnie do Archicada.
Podsumowanie
Twinmotion to świetne narzędzie do wizualizacji. Nie potrzebujemy wiedzy na temat zaawansowanych technik renderingu, aby stworzyć atrakcyjny obraz lub animację w tym programie. Czas potrzebny do stworzenia wizualizacji jest kilka razy krótszy niż w programach renderujących w klasyczny sposób, a dzięki pluginowi do Archicada praca przebiega sprawnie.
Oczywiście Twinmotion nie jest pozbawiony wad, największą z nich jest niestabilność tego oprogramowania. Podczas pracy program potrafi nagle się wyłączyć, więc warto często zapisywać plik. Drugim minusem jest konieczność posiadania dobrej karty graficznej, osobiście korzystam z GeForce GTX 1650 SUPER. Nie jest to najnowszy sprzęt i podczas pracy z wieloma elementami miałem wrażenie, że karta nie do końca radzi sobie z wyświetlaniem wizualizacji.
Chociaż od wielu lat pracuję w 3ds max to, Twinmotion szybko mnie do siebie przekonał i na pewno będę z niego korzystał. Jestem ciekawy, jak twórcy rozwiną dalej ten produkt, myślę, że w niedalekiej przyszłości jakość wizualizacji w Twinmotion zrówna się z tym, co prezentują silniki graficzne takie jak V-ray czy Corona Renderer, a my będziemy mogli podziwiać fotorealistyczne obrazy generowane w czasie rzeczywistym.
Jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkimi wpisami na temat Twinmotion i Archicad, zapisz się na newsletter poniżej, raz w tygodniu wyślę Ci ciekawostki ze świata BIM i wizualizacji oraz dam znać na temat najnowszych postów.