Podczas projektowania w Archicadzie, szczególnie w przypadku wnętrz, zdarza mi się, że wbudowana biblioteka obiektów jest niewystarczająca. W projekcie potrzebuję konkretny mebel, który spodobał się klientowi w sklepie, aby pokazać go na rzutach i wizualizacjach. Producenci mebli nie zawsze posiadają gotowe biblioteki, dlatego często muszę samodzielnie wykonać model. Domyślam się, że Ty również spotkałeś się z taką sytuacją. Dlatego, aby sprawnie projektować w Archicadzie warto nauczyć się tworzyć własne obiekty biblioteczne.
Przy okazji tego wpisu, stworzyłem tutorial wideo, w którym pokazuję cały proces powstawania mebla na podstawie zdjęcia. Pod filmem znajdziesz w punktach krótki opis całego procesu jako uzupełnienie do wideo.
Tworzenie własnego obiektu krok po kroku
1. Rysunek pomocniczy
W przypadku kiedy tworzymy model mebla najlepiej, kiedy wykonamy lub znajdziemy jego zdjęcie od boku, ponieważ bez problemu będziemy mogli odwzorować jego kształt i przyjąć poprawne wymiary. W prezentowanym przykładzie zdjęcie zostało wykonane pod kątem, dlatego w pierwszej kolejności tworzę rysunek pomocniczy, aby określić geometrię mebla i jego gabaryty.
2. Kształt na podstawie widoku z boku
Następnie wybierając narzędzie Kształt, przytrzymuję spację i klikam wewnątrz narysowanej polilini, aby utworzyć kształt. W ten sposób mam już zarys witryny, teraz obracam całość do pionu i nadaje grubość poszczególnym elementom.
3. Edycja kształtu
W pierwszej kolejności wytłaczam nogę witryny na grubość 3 cm. Następnie ważne, aby przełączyć tryb zaznaczania z fioletowej strzałki na białą (jak na obrazku poniżej), pozwoli mi to na zaznaczanie poszczególnych krawędzi kształtu. Wybieram wszystkie krawędzie, które chcę zaokrąglić i używam narzędzia Zaokrąglenie/ścięcie.
Poziomy wałek usztywniający konstrukcję, tworzę narzędziem Kształt przy pomocy bryły obrotowej, wcześniej tworząc rysunek pomocniczy, aby jak najlepiej odwzorować jego geometrię.
Kiedy wszystkie poszczególne elementy są już gotowe i znajdują się na właściwym miejscu, łączę je w jeden element i odbijam symetrycznie, aby uzyskać cały mebel.
4. Nadanie materiałów
Kiedy model jest już gotowy, pozostaje nadać mu odpowiedni materiał. Ważne, aby znowu zmienić tryb zaznaczania na białą strzałkę, jeśli chcemy nadać różne materiały na poszczególnych powierzchniach tego samego kształtu. W prezentowanym przykładzie białą strzałką zaznaczyłem okno w witrynie w celu nadania materiału szkła.
5. Ustawienie widoczności 2D
Ostatnim krokiem jest ustawienie poprawnej widoczności elementu w widokach 2D. W tym celu przechodzę do widoku 3D i zaznaczam model mebla, następnie przechodzę do ustawień i zachowuje zaznaczenie jako obiekt. Później przechodzę do zakładki- otwórz obiekt i w oknie symbol 2D dostosowuję widoczność mebla, dodając lub usuwając poszczególne linie lub wypełnienia.
Podsumowanie
Jeśli chcesz stworzyć własny element biblioteczny w Archicadzie, wystarczy że wymodelujesz go dostępnymi narzędziami, w moim przykładzie bazowałem na Kształcie, ale równie dobrze można korzystać z innym funkcji np. Strop lub Słup. Następnie w oknie 3D należy zaznaczyć cały element i zapisać go jako obiekt. Na koniec w oknie edycji elementu, trzeba ustawić jego widoczność w 2D.
Jednak w ten sposób nie stworzymy obiektu, który będzie mógł być parametrycznie modyfikowany, tak jak inne obiekty w wewnętrznej bibliotece Archicada. Proces tworzenia takich obiektów jest bardziej skomplikowany i wymaga wiedzy programistycznej.
Od wersji 24 Archicada, dodane zostało nowe narzędzie o nazwie PARAM-O, które w przystępny sposób pozwala na tworzenie obiektów modyfikowanych parametrycznie. Jest to przełomowe narzędzie, które pozwola użytkownikom na pełną swobodę w kwestii tworzenia własnych obiektów. Więcej na temat PARAM-O znajdziesz tutaj.
Jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkimi wpisami na temat Twinmotion i Archicad, zapisz się na newsletter poniżej, raz w tygodniu wyślę Ci ciekawostki ze świata BIM i wizualizacji oraz dam znać na temat najnowszych postów.