Ogromną zaletą pracy w technologii BIM jest możliwość wyposażenia cyfrowego modelu w niegeometryczne dane takie jak dane kosztowe i wykorzystanie tych danych do stworzenia zestawień.
W tym wpisie chciałbym przybliżyć Ci tematykę zestawień kosztowych w Archicadzie na trzech prostych przykładach.
Przy okazji tego artykułu przygotowałem poniższe wideo, wersję tekstową znajdziesz poniżej filmu:
1: Zliczenie kosztów mebli
Pierwszym przykładem jest zliczenie kosztów mebli występujących w projekcie. W domyślnym wzorcu Archicada większość obiektów bibliotecznych takich jak meble jest niesklasyfikowana. Najpierw, aby zliczyć koszty mebli należy ustawić poprawną klasyfikację. Niegeometryczne dane (w tym cena) są przechowywane przez właściwości, które są powiązane z odpowiednimi klasami. Dlatego niezbędne jest ustawienie poprawnej klasyfikacji dla poszczególnych obiektów.
W przykładzie poniżej została ustawiona klasyfikacja Mebel dla elementu bibliotecznego Sofa rozkładana. Po ustawieniu klasyfikacji pojawia się lista właściwości powiązana z daną klasą. Dla klasy mebel istnieje właściwość Cena zakupu. Teraz wystarczy wpisać odpowiednią wartość w tę właściwość. W tym przypadku wpisana została kwota 2000 zł.
Kiedy ustawimy klasyfikację dla pozostałych elementów bibliotecznych w projekcie i nadamy im odpowiednie kwoty, możemy utworzyć nowe zastawienie zawierające dane na temat ceny.
Poniżej pokazane jest ustawienie schematu dla zestawienia zliczającego cenę zakupy dla poszczególnych mebli w projekcie.
W ten sposób prezentuje się docelowe zestawienie. Jak widać spełnia ono swoje zadanie, zestawiając wszystkie meble w projekcie i podając sumę za całe wyposażenie.
2: Zliczenie kosztów listew przypodłogowych
Drugim przykładem jest policzenie kosztu listew przypodłogowych w projekcie.
W prezentowanym przykładzie listwy przypodłogowe zostały stworzone narzędziem Belka przy pomocy Menedżera profili. Zakładając, że korzystamy z Klasyfikacji ARCHICADA, nasza listwa automatycznie została sklasyfikowana jako Belka. Klasa Belka posiada właściwości związane z kosztami, ale odnoszą się one do objętości obiektu. W naszym przykładzie chcemy zliczyć koszt listwy w zależności od jej długości. Z tego powodu najpierw stworzymy nowe właściwości. Pierwsza będzie przechowywała informację na temat ceny za 1 metr bieżący listwy. Druga właściwość będzie zliczała koszt całkowity listwy w zależności od jej długości.
Poniżej widać w jaki sposób została zdefiniowana właściwość, która przechowuje informacje na temat ceny za metr bieżący. (Opcje>Menedżer właściwości)
Druga właściwość została stworzona za pomocą wyrażenia. Jak widać w poniższym przykładzie wyrażenie jest iloczynem właściwości Cena za mb oraz parametru Długości z prawej. Długość jest dodatkowo podzielona przez 100, aby wynikiem operacji były metry. Na sam koniec należy całość podzielić na 1 cm, aby uzyskać liczbę całkowitą.
Po utworzeniu odpowiednich właściwości pozostaje nam wygenerować zestawienie, które policzy za nas ile zapłacimy za materiał listew w projekcie. Poniżej widać ustawienia schematu tego zestawienia.
3: Zliczenie kosztów podłogi
Ostatnim przykładem jest zliczenie kosztów podłogi. Schemat postępowania w tym przypadku jest taki sam jak w przykładzie z listwami. Jedyną różnicą jest zdefiniowanie właściwości zliczającej koszt całkowity w zależności od powierzchni elementu zamiast jego długości.
Poniżej widać w jaki sposób została określona właściwość przechowujące dane na temat ceny za 1 metr kwadratowy.
Na zdjęciu poniżej widać z kolei w jaki sposób działa wyrażenie które zlicza koszt całkowity podłogi w zależności od ceny za 1 metr kwadratowy oraz powierzchni.
Na koniec jak w pozostałych przykładach pozostaje nam wygenerować zestawienie, które będzie zawierało wszystkie potrzebne informacje.
Poniżej widoczne jest ustawienie schematu dla zestawienia zestawiającego ceny za wykończenie podłogi.
W ten sposób prezentuje się gotowe zestawienie. Jak widać w projekcie występują dwie podłogi (P1, P2), różniące się ceną za metr kwadratowy.
Podsumowanie
Tworzenie zestawień ilościowych oraz kosztowych w Archicadzie to potężne narzędzie, które daje nam dodatkowe, często niezbędne informacje na temat projektu. Jak pokazuję na powyższych przykładach w kilku krokach jesteśmy w stanie oszacować koszty bez dodatkowej ręcznej pracy i konieczności korzystania z zewnętrznych programów. Mam nadzieję, że przybliżyłem Ci temat tworzenia zestawień kosztowych w Archicadzie. Jeśli masz dodatkowe pytania albo chciałbyś abym rozszerzył ten temat , koniecznie zostaw komentarz 🙂