Twinmotion to moim zdaniem najlepszy program do tworzenia wizualizacji i animacji w krótkim czasie. Do stworzenia atrakcyjnego renderu, niepotrzebna jest specjalistyczna wiedza z zakresu wizualizacji architektonicznych. Interfejs programu jest bardzo prosty i intuicyjny. W moim darmowym kursie pokazuję jak szybko wykonać wizualizację w Twinmotion. W tym wpisie rozwinę ten temat i wytłumaczę Ci jak uzyskać zimową scenerię.
Przy okazji tego artykułu przygotowałem poniższe wideo, wersję tekstową znajdziesz poniżej filmu:
Krok 1: Oświetlenie i pora roku
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest dostosowanie oświetlenia i pory roku. W tym celu klikamy w zakładkę Settings (nr 1 na zdjęciu). Tutaj klikając w Location (nr 2 na zdjęciu), możemy zmienić godzinę oraz miesiąc w naszej scenie, czyli parametry odpowiedzialne za położenie słońca. W zakładce Weather (nr 3 na zdjęciu) zmieniamy zachmurzenie oraz porę roku. Po zmianie tych parametrów, wszystkie elementy w scenie dostosują się do zimowego krajobrazu. Drzewa stracą liście i pokryją się śniegiem, natomiast tekstury na płaskich powierzchniach zostaną nadpisane na domyślną teksturę śniegu. W ten sposób za pomocą czterech suwaków jesteśmy w stanie znacząco zmienić klimat naszej sceny.
Po zmianie wszystkich parametrów, przede wszystkim ze względu na zachmurzone niebo nasza scena zrobi się ciemna. Jasność możemy dostosować, zwiększając parametr Exposure w zakładce Lighting (nr 4 na zdjęciu).
Natomiast światła wewnątrz budynku wstawiamy z poziomu wbudowanej biblioteki. Wystarczy odnaleźć folder Lights i wybrać Area light. Należy przy tym pamiętać, że przesunięcie suwaka Intensity maksymalnie w górę nie sprawi, że światło będzie wystarczająco intensywne. Żeby uzyskać naprawdę intensywne oświetlenie wartość Intensity musimy wpisać ręcznie, w moim przypadku wpisałem 90 000, jak na zdjęciu poniżej.
Krok 2: Roślinność
Kwestię wstawiania roślinności wytłumaczyłem dokładnie w kursie oraz w tym filmie. Teraz, aby uzyskać lepszy efekt dodałem jedynie dwa rodzaje drzew liściastych. Drzewa ze względu na ustawioną porę roku zostały pozbawione liści i dodatkowo wzbogacają scenę. Oprócz tego w mojej scenie usunąłem kwiaty i delikatnie rozrzedziłem trawę.
Krok 3: Tekstury i Modele z Megascans
Na portalu Megascans znajdziesz wiele assetów i tekstur do wykorzystania w Twinmotion. W mojej scenie użyłem tekstury śniegu oraz modelu ośnieżonej drogi. Przy ściąganiu plików z Megascans warto pamiętać, że w opcjach pobierania wybieramy jedynie TRZY tekstury: Albedo, Roughness i Normal. Każdą z nich ładujemy odpowiednio do slotów Color, Reflection i Bump w Twinmotion. Podczas ściągania modeli mamy do wyboru kilka poziomów szczegółowości (LOD- Level of Detail). Czym niższy numer LOD tym model jest bardziej szczegółowy. W związku z tym LOD0 jest zawsze najdokładniej wymodelowanym assetem!
tekstury potrzebne przy imporcie do Twinmotion
Krok 4: Girlandy i Dodatki
Oświetlenie elewacji w postaci girland wykonałem za pomocą bardzo prostej tekstury, którą stworzyłem w Photoshopie. Ważne, żeby nie miała ona tła i posiadała białe punkty, które będą imitowały lampki. Następnie nałożyłem teksturę na model obrazu (poster) i w opcjach włączyłem efekt Glow. W ten sposób uzyskujemy świecące punkty, które z pewnej odległości świetnie imitują lamki LED. Dodatki w postaci ozdobnego drzewa oraz świątecznego napisu dodałem korzystając z biblioteki udostępnionej przez Twinmotion.
Podsumowanie
Jak widzisz w dosłownie kilka minut za pomocą Twinmotion, jesteśmy w stanie uzyskać ciekawy zimowy efekt. W standardowym programie do tworzenia wizualizacji zajęło by to znacznie więcej czasu, a już na pewno nie możliwe byłoby stworzenie w takim czasie dodatkowo animacji.